Woody Allen ( and his new orleans jazz band )

Mandag var jeg så heldig at jeg fikk se Woody Allen og hans new orleans jazz band da de fylte opp Oslo konserthus for å spre sitt budskap av glad jazz. Noe de gjorde en og en halv times tid. Woody Allen er en av mine absolutte favoritter, både som regissør og som komiker. Og han er etter min mening en av de viktigste intellektuelle i den vestlige underholdningsbransjen. Det var derfor morsomt og se og høre han live.

De fleste av de som hadde møtt opp var nok heller ikke hovedsakelig fan hans musikalske kvaliteter. Selv om han absolutt ikke skal undervurderes som musiker heller. Allen hadde flere gode solopartier, men noen ganger kunne det høres noe spett ut i forhold til de øvrige musikerne i bandet. Som holder et helt annet musikals nivå enn han gjør. Men som nok heller aldri kunne fylt opp konserthuset uten hans navn.

Publikum var hovedsakelig godt voksent og gjennomsnittsalderen vil jeg anslå lå rundt 60 år. Noe som ikke var så rart heller da billettprisen lå på godt over 800 kroner. Da hjelper det og ha hatt noen decennium og legge opp penger på. Jeg fant heldigvis en måte og unngå denne prisen på. Noe som var heldig da det ville vært noe uheldig å bruke 15 prosent av studielånet på en konsert.

Allikevel vil jeg påstå at alle som var til stede følte det var vell verdt det. New Orleans jazzen har en egen evne til å sette folk i et muntert humør. Og slik er Woody Allen en god ambassadør for en musikkform som ikke er mye i vinden for tiden, men som allikevel er så udødelig som den kan bli. Og siden det tross alt er denne musikken han ofte bruker i sine filmer, føltes konserten som en forlengelse av hans kunstneriske univers, derfor tror jeg alle som var møtt opp synes det var like relevant og se Woody som musiker, selv om de først og fremst kjente han som regissør av filmer som Manhattan, Annie Hall, Zellieg og Match point.

Neste gang han er her håper jeg det blir for å holde et foredrag, men inn til videre kan vi glede oss til hans nye film Midnight in Paris som har premiere som åpningsfilm for filmfestivalen i Cannes ellevte mai i år.

This entry was posted in Musikk kunst og design. and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

