Kafka on the scene.

Praha.

Praha-forfatteren Franz Kafka er aktuell i Oslo for tiden med Gísli Örn Gardarssons suksessoppsetning forvandlingen på Nationaltheatret. Basert på metamorfosen, som er blitt kalt verdens beste novelle.

Januar 2012 har dermed vært en måned jeg har fått flere sjanser til å dykke ned i Kafkas univers. Et univers av eksistensielle kriser og paradokser blandet med absurd komikk og hverdagslighet.

I midten av måneden besøkte jeg for første gang Praha. Hvor jeg fikk en bredere forståelse av forfatteren som jeg leste det meste av for noen år siden. Jeg fikk anledning til å traske i de samme trange gatene som Kafka tråkket rundt i. Og jeg studerte arkitekturen som innvirket på den kompliserte kunstnerens sinn. Etter min mening er det liten grunn til å tvile på at den gotiske arkitekturen som preger byen, spilte en stor rolle i Kafkas oppfattelse og gjengivelse av verden. Frans Kafka Museet er også og anbefale for alle interesserte der det ligger nedenfor verdens største middelalderslott. Med tanke på romanen Fanz Kafka Museumslottet kunne man neppe funnet en mer passende lokalisasjon for museet. Museets 2. etasje presenterer Franz Kafkas egne håndskrifter og tegninger. Og historien om hans liv og Praha på tiden han levde. I underetasjen har de lykkes i å gjenskape stemningen i Kafkas bøker. Blant annet ved hjelp av lange trapper speil og meter på meter med arkivskap. Utstillingen i denne etasjen drøfter også dybden i Kafkas verker og de metafysiske lagene i arbeidene hans.

Franz Kafka bodde nesten hele sitt liv i Praha. Han var hele livet sykelig og svak og ble bare 41 år. Han tilhørte den jødiske minoriteten av den tyskspråklige minoriteten i Praha. Rollen som Tsjekkisk Tysk Jøde fra en velstående familie kan ha vært vært vanskelig definere. Dette har også innvirket på litteraturen hans ved at at identitets-spørsmål ofte er en underliggende tematikk. Så også i Metamorfosen eller Forvandlingen som nå spilles på Nationaltheateret  i Oslo. Historien handler om Gregory Samsa som en morgen våkner opp etter urolige drømmer og er blitt forvandlet til et stort innsektslignende vesen. Gardarson spiller selv Samsa i forestillingen som foregår i vegger og tak på hovedscenen på Nationaltheateret. Kulissene er imponerende. Og spesialkomponert musikk av Nick Cave danner et mørkt bakteppe som mykes opp med masse humor og imponerende skuespill og akrobatikk av Gardarson. Mange adopsjoner av Kafka overanalyserer det eksistensielle og angstfylte i Kafkas litteratur. Dermed går ofte mye av humoren tapt. Dette er en balansegang forestillingen til Gardarson ikke har noen problemer med å mestre.

Jeg anbefaler alle i Oslo med interesse av stor litteratur å få med seg denne spennende forestillingen.

Advertisements
This entry was posted in Arkitektur, Filosofi, Litteratur, Musikk kunst og design., Uncategorized and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s